Zanimanja i nezanimanja dvadeset i prvog veka

Da li vam poslednjih godina paraju uši nazivi zanimanja iz oblasti novih tehnologija?

Meni više ne. Zato što sam uspešno preležala groznicu zvanu nađi srpsku reč po svaku cenu.

Iako sam diplomirala voljeni srspski jezik, ne smeta mi kada neko kaže da je Community Manager, Digital Marketing Manager, Content Creator.

Ako ovi ljudi znaju šta rade i ako rade dobro, neka se predstavljaju kako god žele. Verovatno im je tako lakše (a možda i lepše).

Generalno se borimo da sada sve bude lakše (a možda i lepše) pa je ovo jedan od načina da skratimo muke sa pronalaženjem i prilagođavanjem srpskih reči u nazivima novih zanimanja.

Iskreno, više mi smeta kada oni koji, što bi se reklo, u budućnost ulaze gledajući iza sebe, počnu da kritikuju sve što je novo i njima nepoznato.  

Reći će vam da je internet prevara i zavera Zapada. Da živimo u zabludi, jer će sve to jednog dana nestati.

Kada čuju nazive novih zanimanja, počnu da se smeju i da govore o neozbiljnosti i lakovernosti.

Jer kako neko može da radi kod kuće i da klikće po ceo dan?

Nemoguće je ubediti ih šta je danas moguće. I ne vredi. Najpametnije je ne gubiti vreme sa takvim ljudima. To usko shvatanje sadašnjosti nema veze sa godinama niti sa obrazovanjem. Pokazalo se da nema veze ni sa vaspitanjem.

Mislim da je ovde u pitanju lenjost. Kao: “Zašto ja sada da usvajam informacije o nekim novim zanimanjima i načinima rada, kad imam lep državni posao na neodređeno? Neću da se mučim, ali mogu da kritikujem. Za to uvek imam vremena.”

Ima i težih slučajeva: “Zašto da učim i saznajem nešto novo, kad mogu da čekam državni kancelariski posao na neodređeno?”

E, to je hrabrost i spremnost da se izgubi vreme. 

Nego, da se vratimo zanimanjima i nezanimanjima.

Baš bih želela da mi jednog dana oni koji kritikuju nove profesije i malo se podsmevaju, objasne šta rade svi referenti u kancelarijama državnih ustanova. Ima ih mnogo. Bila sam i videla.

Pored referenata, tu su još neka zanimanja čiji opis posla mi nije baš najjasniji. Ne podsmevam se, ne kritikujem, samo želim da izdvojim svoje vreme i saznam šta rade ti ljudi. To bi na primer bile korisne informacije o nekim zanimanjima koja nisu nova, ali meni su za sada potpuno nepoznata.

Dok čekam to objašnjenje, nastaviću da klikćem i radim neozbiljan posao na internetu. 

Jeste malo bolno kada u nedostatku domaćih izraza i objašnjenja čovek treba da izgovori ili napiše da je Community Manager ili Digital Marketing Manager i da lajkuje, bustuje i šeruje post.

Iako postoje i relativno dobra rešenja naziva nekih navedenih zanimanja, svako će razumeti o čemu se radi i na engleskom jeziku. Mislim, svako ko želi da razume. 

Ova zanimanja zahtevaju konstantno učenje i usvajanje novih informacija. Pauza u radu je veliki rizik i gubitak – finansijski i profesionalni. Ozbiljno. To znam iz iskustva.

Zato mislim da je opravdano ne gubiti vreme na traženje srpskih izraza za nazive koji su već opšteprihvaćeni, ako se ne varam. Zanimanja su nova i reči su nove. Kome se ne dopada, neka se ne podsmeva. Bolje bi bilo da nauči nešto i razvije svoja interesovanja.

U nekim narednim tekstovima pisaću o osobinama i veštinama koje treba da ima osoba koja bi da se bavi na primer kreiranjem sadržaja za internet. Ta osoba može sebe zvati kako god joj odgovara. Važno je samo da je vredna i radoznala i da želi da radi.

Piše: Milena