Gde je i šta radi blog u 2024. godini

„Da li je blog i dalje živ?” pitanje je sad. 

U moru društvenih mreža i video-sadržaja koji sve više iznenađuje (i zapanjuje) ima li danas mesta za blog? 

Gde se nalazi ta pisana forma, koja je nekada bila glavni izvor informacija i relevantnog mišljenja? 

Drugim rečima: Da li su zaista društvene mreže gurnule blog u neki zapećak interneta, a nekada je bilo obrnuto – blog je bio stanica koja vodi do profila na društvenim mrežama. 

Odgovore na sva ova pitanja nemoguće je dati u samo jednom tekstu, jer je istina negde između, a ja ću za početak izdvojiti dve vesti, koje su jednako i dobre i loše. 

Prva vest je da blog nije mrtav. 

Živ je, raste na mnogim sajtovima, čitaju ga milioni ljudi širom celog sveta i njegova vrednost je izuzetno velika – kada je kvalitetno napisan, relevantan, koristan i zanimljiv. Ovo je bila dobra vest za sve koji već imaju aktivan i aktuelan blog, ali loša za one koji sa pisanjem bloga još uvek nisu počeli. 

Druga vest je da su mnogi blogovi umrli. 

Kako su društvene mreže rasle i kratke forme postajale zanimljivije, ljudi su polako počeli da napuštaju pisanje i čitanje blogova, jer su pronalazili sadržaj koji oduzima manje vremena.

Tako su neki blogovi počeli da umiru. Napuštali su ih njihovi autori lično. 

S druge strane, ima blogova koji su umrli zato što ih je napustio sam Gugl. Video je da su pisani samo za njega, da na njima nema sadržaja koji je zanimljiv ljudima.

I on je otišao.
Gugl ne voli ulizice.
Ceni kvalitet, rad i posvećenost. 

Ova vest dobra je za one koji su otišli na društvene mreže i svoje blogove ostavili na milost i nemilost kupcima domena, a loša je za one koji blog imaju samo zbog Gugla. 

U stvari, ova vest generalno nije dobra, jer blogovi širom sveta umiru, a to nikome ne ide u korist. 

Ali ovo nije tragična priča i ne završava se umiranjem bilo koga i bilo čega

Što bi naši ljudi rekli: „Dok jednom ne smrkne, drugom ne svane.”

I zato hajde da vidimo da li smo iz smrti nekih blogova nešto naučili ili i dalje lutamo u lavirintu polomljenih linkova? 

Šta se dešavalo sa blogom u prethodnih desetak godina?

Ako se vremenskom mašinom vratite u 2010. godinu, vrlo je moguće da blog nećete prepoznati „na prvu”. 

U to vreme, blogove su pisali pojedinci i to najčešće iz hobija (da, dobro ste pročitali). Delili su priče o događajima, ličnim doživljajima, putovanjima, životnim pitanjima i iznosili svoja mišljenja na neke teme. 

Ima blogova koji su iz hobija preraslu u nešto više, kroz saradnju sa brendovima ili zbog toga što je autor ostvario svoj poslovni cilj.

Naravno, ima i onih čiji su linkovi dosezali samo do prijatelja i porodice. 

Usponi i padovi blogova su se smenjivali, a najbolji i najuporniji su ostajali. 

Kad smo već kod uspešnih blogera, većina njih se danas bavi influensingom i to je sasvim opravdano. Iskoristili su način da formu bloga skrate, prilagode društvenim mrežama i dođu kako do većeg broja ljudi, tako i do zarade koja često nije mala. 

Ko u stvari sada piše blog?

Blog i dalje pišu pojedinci, koji od toga imaju finansijsku korist ili u pisanju pronalaze ličnu satisfakciju.

Međutim, blog je aktivniji na kompanijskim sajtovima.

Danas je blogovanje postalo prava sadržajna poslastica za jednu kompaniju.

Tako je i za pojedince kojima je pisanje bloga i dalje deo posla. Taj pojedinac sam, na primer – ja! 

Brendovi, kompanije i profesionalni pisci sada koriste blog za povezivanje sa publikom na dubljem nivou, za izgradnju autentičnosti, a samim tim i za povećanje prihoda. 

Tipovi sadržaja na blogu promenili su se tokom prethodne decenije. 

Umesto forme dnevnika i ličnih priča, čitaocima su danas zanimljivi tekstovi sadržine kao što je, na primer: 

  • Istraživačko novinarstvo koje se bavi temama od javnog interesa. 
  • Edukativni tekstovi i inspirativne priče sa motivišućim porukama.
  • Vodiči koji pomažu ljudima „kako da” dođu do nekog rešenja. 
  • Analize aktuelnih događaja u društvu. 
  • Velike kompanije, proizvodi i ljudi u njima „iza kulisa”.

Blog više nije samo tekst sa jednom slikom.

Na blogovima ćete danas pronaći širi spektar medija, kao što su podkasti, video-snimci, infografici, galerije fotografija itd. Na ovaj način tekstovi na blogu postaju živopisniji i bude interesovanje šireg kruga publike. 

Šta u stvari možemo da očekujemo od bloga u budućnosti?

Kada sagledamo istoriju bloga i shvatimo šta je sve preživeo, možemo da zaključimo da će još dugo biti živ. Društvene mreže dolaze i odlaze, rastu i padaju, ali blogovanje je pokazalo stvarnu izdržljivos.

Blogeri i brendovi koji su godinama gradili lojalnu čitalačku publiku i dalje su u dobroj poziciji i veoma lepo napreduju. 

Oni koji sada žele da započnu sa blogovanjem, imaju zadatak da pronađu svoj autentičan glas i posebnu tačku gledišta, kako bi se istakli u masi i došli do prave publike, odnosno do svoje ciljne grupe. Ako im to pođe za rukom, nakon nekog perioda će shvatiti da je kreiranje bloga bilo jedan od najkorisnijih poduhvata. 

Blog će i dalje biti veoma važan izvor informacija i pokretač interakcija.

Međutim, danas su više nego ikada potrebni znanje i posebne veštine za kreiranje i održavanje bloga koji donosi posete, nove klijente i profit. 

Ukoliko ste zainteresovani da saznate kako blog može da unapredi vaš biznis i donese vam lojalnu publiku na internetu, možete me kontaktirati. Bavim se pisanjem blogova za klijente, držim konsultacije o pisanju bloga i obučavam zaposlene koji će u firmi biti zaduženi za pisanje kompanijskog bloga.

Zbog toga na svom blogu pišem upravo o tome – kako ja vidim i razumem blog, zašto je potreban svakom biznisu i zbog čega je to dugotrajna investicija u koju vredi ulagati. 

Moji klijenti sada znaju da će uvek biti prvi na Guglu, da će imati verne čitaoce svog bloga i da njihov newsletter neće završiti u Promotions odeljku. 

Javite se, da porazgovaramo o blogu i za vaš biznis! 

Piše: Milena